Hoogbegaafd

Passend onderwijs

Hoogbegaafde kinderen zijn snelle denkers, die van nature enorm nieuwsgierig zijn en vaak een bijzondere eigen kijk op de wereld hebben. Ze pikken nieuwe dingen snel op en zijn creatief in het vinden van oplossingen. Ze beleven alles intens, niet alleen op cognitief gebied, maar ook emotioneel en sociaal. Een gelukkige hoogbegaafde heeft een enorm potentieel en kan heel veel bereiken.
Maar om zich goed te kunnen ontwikkelen is er wel een passend onderwijsaanbod nodig, en dat is soms best ingewikkeld. Het onderwijs is gericht op kinderen met een gemiddelde intelligentie, en sluit daardoor vaak niet aan op de behoeften van een hoogbegaafd kind. Dat kan ervoor zorgen dat er bij een kind steeds minder kenmerken van hoogbegaafdheid zichtbaar worden, en dat naar school gaan lastig wordt. Ik bied individuele begeleiding aan kinderen om ze te helpen omgaan met hun bijzondere talenten en eigenschappen. En ik denk graag mee met ouders en school over een passend aanbod voor hun kind.

Gespecialiseerde remedial teaching

Een hoogbegaafd kind leert vaak op een andere manier dan de gemiddelde leerling. Waar de meeste kinderen hun kennis stukje voor stukje opbouwen, leert een hoogbegaafd kind vaak top-down. Het heeft eerst een overzicht nodig van het geheel en kan pas daarna met de delen aan de slag. Op school wordt de meeste leerstof stukje voor stukje aangeboden, bijvoorbeeld de spellingregels. Een hoogbegaafd kind kan dan vastlopen omdat het het overzicht mist. Waarom zijn er spellingregels? Welke categorieën zijn er? Pas als dat duidelijk is, kan het kind de lesstof over een bepaalde spellingregel goed verwerken en toepassen.
In mijn begeleiding zoek ik samen met het kind het overzicht, bijvoorbeeld door samen een mindmap te maken. Een heel mooie uitleg van top-down denken vind je op de website van Praktijk de Blik:

Mariette is deskundig en heeft de expertise om een hoogbegaafd kind echt te begrijpen. Ze sloot goed aan bij de behoefte van onze zoon. Ze kon hem de juiste begeleiding bieden en hem steeds een stapje verder brengen, onder andere in het leren leren. Het heeft hem geholpen een goede start te maken op de middelbare school.

Lieve Mariette, ik vind het jammer dat ik weg ga want jij begrijpt mij, hoe ik denk.

Uitdaging en motivatie

Als een kind op school voornamelijk leerstof onder zijn of haar niveau krijgt aangeboden, krijgt het niet de kans om te leren leren. Het is simpelweg niet nodig om goede leerstrategieën te ontwikkelen als je alles wat van je gevraagd wordt zonder moeite kunt. Ook leert het kind niet omgaan met de frustratie die soms met leren gepaard gaat: leren gaat met vallen en opstaan. Fouten maken hoort erbij. Als een kind op school niet voldoende wordt uitgedaagd, mist het de ervaring met fouten maken. Dat is een belangrijke reden om passende, uitdagende leerstof te zoeken voor een hoogbegaafd kind. Maar minstens zo belangrijk is het, dat de natuurlijke leerhonger en nieuwsgierigheid van een kind verloren gaat als het voortdurend ondervraagd wordt. Om de motivatie te behouden, is het belangrijk dat het kind zijn of haar eigen interesses mag uitdiepen in verrijkingsprojecten. Ik bied de mogelijkheid om samen met het kind een project vorm te geven waar het ook op school aan kan werken. Daarnaast denk ik graag mee met de school over het aanbod in de klas. Wat kan compacter? Waar is ruimte voor verrijking?

Neem contact op voor een gratis intakegesprek